فرم

فرم Subscribe Unsubscribe آدرس ایمیل فرم Subscribe Unsubscribe من شرایط و ضوابط را خوانده ام و موافقم من شرایط و
Read More »

مقاله آموزشی

متن سربرگ خود را وارد کنید

یکی از محبوب ترین آموزش ها ، آموزش طراحی سایت می باشد. این آموزش شما را به مهارتی می رساند که به راحتی می توانید درآمد چند میلیون تومانی در هر ماه برای خود بدست آورید. آموزش طراحی سایت به شما کمک می کنید تا هر نوع وب سایتی با توجه به نیاز مشتری برایش طراحی نمایید.

قبل از شروع این کار باید یه سری از اصطلاح  رایج که در این حرفه زیاد به کار برده میشود را بدانید :

Web Page

صفحه وب مجموعه ای از تصاویر و نوشته هاست که به صورت یک صفحه از طریق اینترنت قابل دسترسیه. صفحات وب معمولا شامل اطلاعات مربوط به رنگ متن و پس زمینه هستند و اغلب هم شامل پیوندهایی به تصاویر و گاهی اوقات انواع دیگر رسانه ها در نمای نهایی رو شامل می شه. یک صفحه وب به عنوان یک مجموعه اطلاعات می تواند شامل انواع مختلفی از اطلاعات باشد که توسط کاربر نهایی دیده و شنیده میشه یا ارتباط برقرار می شه.

Web Server

سرور به کامپیوتری گفته می شه که سرویس می ده، اغلب میزبان شبکه رو به جای وب سرور می شناسن که اشتباهه از نظر تکنیکی. وب سرور نرم افزاری ست که روی کامپیوتر میزبان نصب میشه و صفحات وب رو برای مرورگر های وب با توجه به درخواستشون ارسال میکنه.

Host

فضایی که داده ها و کد های وب سایت روی آن قرار می گیره، هاست یا در اصطلاح میزبان شبکه است. میزبان شبکه به کامپیوتری گفته میشه که اطلاعات سایت های مختلف روی اون قرار میگیره.

میزبان وب ( web host)

هاست حکم میزبان برای سایت را دارد و اطلاعات وب سایت روی آن بارگزاری می‌شود ، کاربرانی که قصد برقراری ارتباط با سایت شما را دارند از طریق میزبان وب سایت به آن متصل می‌شوند. هاست باید در تمام طول شبانه روز به اینترنت متصل باشد تا کاربران امکان برقراری ارتباط با آن را در هر ساعتی داشته باشند به همین دلیل میزبان باید نوع خاصی از کامپیوتر باشد که این خاصیت را داراست .
نوع هاست تا اندازه زیادی به نوع سایت بستگی دارد.

  URL یا آدرس دامین

نشانی اینترنتی یا آدرس وب سایت همان URL یا Uniform Resource Locator میگن که منحصر به فرد است و می تونه فقط مربوط به وب سایت نباشه؛ به عنوان مثال آدرس سایت دیجی کالا :

Domain

دامنه یک وب سایت، رشته ای برای شناسایی وب سایت در دنیای وب است و از این طریق قابل دسترسیه، به نوعی آدرس سایت محسوب میشه. دامنه از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده، نام دامنه همون اسمیه که شما برای وب سایت انتخاب می کنید و گویای نام برند یا فعالیت شما است و پسوند با توجه به کارایی و موضوع وب سایت و نظر شما خریداری میشه.

Web Site

وب سایت ها از یک یا چند صفحه وب با توجه به موضوع مد نظر ما ساخته می شن و توسط آدرسی مخصوص به نام Domain از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند. این صفحات وب می تونه شامل تصاویر، مقالات، اخبار، تبلیغات، اطلاعات و … باشه.

پسوند دامنه (domain extention)

هنگامی که شما برای ثبت دامنه موردنظرتان اقدام می‌کنید، علاوه بر اسم وب‌سایت، پسوند دامنه موردنظرتان را نیز باید مشخص کنید. برای درک مفهوم پسوند دامنه، آدرس سایت دیجی کالا، یعنی www.DigiKala.com را در نظر بگیرید؛ در این آدرس واژه portal نام دامنه و .com پسوند دامنه ما است.

 

انواع دامنه ها :

com. مخفف Company (شرکت) یا Commercial (تجاری) است. دامنه دات کام رایج‌ترین دامنه مورد استفاده در اینترنت است.

org. مخفف Organization (سازمان) است. معمولاً سازمان‌ها و نهادهای غیرانتفاعی از این دامنه استفاده می‌کنند.

net. مخفف Netweork (شبکه) است و توسط شبکه‌ها و شرکت‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

biz. مخفف Business و مختص سایت‌های تجاری است.

info. مخفف Information (اطلاعات)؛ این دامنه برای سایت‌هایی کاربرد دارد که کارشان اطلاع رسانی است.

edu. مخفف Education (سوادآموزی) است و سایت‌های آموزشی از آن استفاده می‌کنند.

gov. مخفف Government (دولت) است. نهادهای دولتی از آن استفاده می‌کنند.

   ir. مخفف IRAN و دامنه ملی کشورمان است. هر کشور یک دامنه مخصوص به خود دارد. مثلاً fr. فرانسه، nl. هلند و..

Dynamic Page

بیشتر وب سایت های موجود سایت های پویا یا داینامیک هستن؛ یعنی محتویاتشون بر اساس نیازهای شما قابل تغییره. مدیریت این نوع از سایته ها بسیار راحت و بدون نیاز به آموزش خاصی هست و دارای یک پنل مدیریتی است که از این نظر بهتر از سایت های استاتیکه و مسلماً محبوب تر هم هست.

Home Page

اولین صفحه ای که بعد از وارد شدن به یک وب سایت می بینید همین صفحه اصلی یا home page است. این صفحه باید شامل لینک هایی باشه که شما رو به سایر قسمت های سایت راهنمایی کنه. همچنین اولین صفحه باید یک دید کلی از وب سایت و کسب و کار یا هدف شما رو به بیننده و کاربر ارائه بده.

 Static Page

سایت های ایستا یا استاتیک جزو اولین سایت های طراحی شده هستن ٬این سایت ها پنل مدیریتی ندارن یعنی کسی به جز طراح سایت نمی تونه تغییری در سایت به وجود بیاره. الان دیگه استفاده از این نوع سایت ها به صرفه نیست و کمتر کسی سایت ایستا داره مگه اینکه جزو سایت های بدون نیاز به ادیت و ویرایش باشه چون کار کردن با این سایت ها سخت و وقت گیره.

SEO:

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجوگر یعنی فرآیند بالا بردن رتبه وب سایت ها در موتورهای جستجو، که ارتباطی مستقیم با طراحی سایت و کد نویسی صحیح داره.

On-Page Factors یا سئوی داخلی :

گزینه هایی از سئو می باشند که در طراحی سایت بر روی رنک سایتتان تاثیر گذار است و این گزینه ها به لینک ها ، متن ها ، تگ ها و .. سایت شما بستگی دارد.

سئو خارجی سایت یا Off-Page factor:

   گزینه هایی از سئو می باشند که در طراحی سایت بر روی رنک سایتتان تاثیر گذار است و این گزینه ها به عناصر دیگر سایت مانند لینک های اصلی که به سایت شما بازگشت داده می   شوند.

طراحی Responsive :

امکان نداره کلمه طراحی واکنش گرا یا Responsive رو نشنیده باشید، برای چند سال گذشته این یک کلمه در اینترنت وجود داشته ولی هیچ نشانه ای از راه اندازیش نبوده! به عبارت ساده، این نوع طراحی بدون در نظر گرفتن نوع دستگاه اتصال به وب، با دستگاه کاربر سازگاره و محتوای وب سایت رو به مناسب ترین شکل نمایش میده.

در عمل به این معنیه که هر صفحه وب با توجه به کم شدن یا افزایش صفحه نمایش، صفحه بندی میشه مثلاً در صفحه نمایش یک سیستم کامپیوتر رومیزی دارای ستون های متعدد هستیم اما در گوشی های هوشمند فقط یک ستون رو مشاهده می کنیم. توجه داشته باشید که مفهوم طراحی پاسخگو بسیار بیشتر از دوباره قالب بندی کردن محتواست.

دوستی با موبایل (mobile freindly):

موبایل فرندلی یکی دیگر از ملاک هایی است که سایت حرفه ای را از سایت معمولی متمایز می‌کند

از آنجا که اندازه نمایشگر موبایل با کامپیتر متفاوت و دارای کوچک ترین صفحه نمایش میان ابزارهاست صفحه وب سایت باید برای موبایل نمایش منحصری داشته باشد

  برای مثال این طراحی باید به این صورت باشد که در عین کامل بودن کارایی از موارد غیرضروری در آن چشم پوشی شود.

کلمات کلیدی وموتور های جست و جو

    Stop Word:

به کلماتی گفته می شود که در اینترنت و موتورهای جستجوگر از آن ها به دفعات استفاده شده باشد.  کلماتی نظیرthe, a, an, web www, home page, و …مواردی نظیر آن.

Spider, Crawler, Robot:

ربات و عنکبوت در موتورهای جستجو به معنی جستجوگرها و خزنده ها هستن که با یک سری الگوریتم خاص به وب سایت های موجود در دنیای اینترنت، رتبه و اهمیت میدن. کار جمع آوری اطلاعات هم از این صفحه ها به عهده این جستجوگرهاست.

Deep Crawl:

Deep Crawl به این معنا است که موتور جستجوگر، قادر به پشتیبانی زیادی از صفحات یک سایت است. در واقع موتور جستجو می تواند صفحات زیادی از یک سایت را در پایگاه داده اش قرار دهد. موتور جستجو هر چه پایگاه داده اش بزرگتر و بیشتر باشد، صفحات بیشتری از یک سایت را می تواند پوشش داده و در پایگاه داده اش قرار دهد.

همه موتورهای جستجوگر دارای همچین ویژگی هایی نیستند.

Spam:

تقلب! مطالب هرز و بیهوده، کپی رایت کردن و اینجور مقوله ها به وب سایت و برند و اعتبار شما ضرر میزنه. تمام تلاش هایی که از راه های غیر معمول برای بالا بردن رتبه وب سایت ها اتفاق میفته مثل تکرار کلمه کلیدی به دفعات و مکرراً، استفاده از متن های هم رنگ زمینه وب سایت و … رو اسپم یا هرزنامه می نامند.

Spamdexing:

مختصر شده spam indexing است. منظور طراحی و معرفی صفحاتی به موتورهای جستجوگر است که کیفیت نتایج جستجو را پایین می آورند. موتورهای جستجوگر تمایل دارند که کاربران بارها و بارها به آنها مراجعه کنند و کیفیت بالای نتایج می تواند این روند را تضمین کند. لذا آنها هرکدام به نوعی سعی در تشخیص صفحاتی دارند که کیفیت نتایج جستجو را پایین می آورد.

برخی از این موارد عبارتند از: ساختن صفحاتی که همگی دارای محتوای یکسانی اند، تکرار یک کلمه بیش از حد و …

META Keywords:

به کمک META Keywords می توان کلمات کلیدی صفحه را در اختیار موتورهای جستجوگر قرار داده می شود.

META Description:

به کمک آن، توضیحی مختصر و مفید از صفحه و متن در اختیار موتورهای جستجوگر قرار داده می شود.

Stemming:

معنای Stemming را می توان این گونه بیان کرد، که موتور جستجوگر می تواند صورت های مختلف یک کلمه را جستجو کند.  به عنوان مثال با جستجوی Game موتور جستجوگر به دنبال کلمات Gamer ، Pc Game ، Android Game و.. نیز بگردد. تمامی موتورهای جستجو دارای این ویژگی نمی باشند.

Directory:

فهرست هم نوعی از موتورهای جستجوگر است که پایگاه داده آن توسط ویراستارها تکمیل شده ودر آن ها در سایت به صورت موضوعی دسته بندی می شوند.

 Keywords:

کلمات کلیدی در طراحی سایت واژه ها و عباراتی هستن که یک وب سایت رو معرفی می کنند. وقتی شما به عنوان کاربر در موتورهای جستجو مثل گوگل یک کلمه یا عبارت رو سرچ می کنید، ربات های موتور جستجو در بین صفحات وب سایت ها می گردن تا بهترین نتیجه و وب سایت رو در اختیار شما قرار بدن.

استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی یا Keyword Stuffing:

تکرار کردن یک کلمه کلیدی به دفعات و پشت سر هم برای بالا بردن چگالی کلمه که این کار یک تقلب محسوب می شود.

 Static Pageاینترو (intro)

برخی از وب سایت ها در قسمت ابتدایی (بالای صفحه ) از یک انیمیشن یا ویدیو استفاده می‌کنند که با استفاده از آن امکان تاثیر گذاری روی مخاطب و ایجاد جذابیت بصری برای او را بالاتر می‌برند . این انیمیشن می‌تواند شامل خوشامدگویی ، تبلیغ باشد و یا صرفا برای جذابیت بیشتر سایت به کار رفته باشد .

 لینک یا Link

پیوند. در واقع پلی بین دو صفحه است. به کمک آن می توان از یک صفحه به صفحه دیگر رفت.

Learn Frequency

بعضی از موتورهای جستجوگر قادر به تشخیص تغییرات بر روی محتوای صفحه هستند. به این گونه که می توانند تشخیص بدهند که محتوای صفحات پس از چه مدتی تغییر می کند (به روز می گردد) و بعد از آن مدت به آن صفحات مراجعه می کنند.

IA

Information Architecture یا معماری اطلاعات یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف طرح معنایی محتوای و اطلاعات در یک وبسایت استفاده می شه. این به سازماندهی اطلاعات بستگی داره، اینکه چه محتوایی در سایت وجود داره و ارتباطشون با سایر صفحات وب سایت چیست. به عنوان یک حوزه، کار IA اینه که کاربرها بتونن اطلاعات مورد نظر خود را با هدف افزایش تغییر، درآمد و رضایت کاربر پیدا کنند.

بخش هایی که هنگام ساخت صفحه سایت به آن بر می خورید

header:

به معنای سربرگ است و محتوای اولیه سایت شامل لوگوها و منوها را تشکیل می‌دهد.

widget:

ابزارک یا sidebar که ستون‌های کناری سایت را تشکیل می‌دهند.

Navigation Menu :

یا به طور مختصر nav-menu، منوی اصلی و احتمالا دارای Sub Menu را در سایت تشکیل می‌دهد.

Content:

محتوای اصلی را در سایت مشخص می‌کند که شامل متن و تصویر و ویدیو و… است.

Pagination:

عمل شماره بندی در صفحات انجام می‌دهد.

Footer:

به معنای پانوشت است و در پایین‌ترین قسمت سایت قرار می‌گیرد و شامل کپی رایت و آیکون‌های شبکه اجتماعی و اطلاعات تماس است.

Transparent:

به معنای شفاف و شفافیت است و معمولا در تصاویر با فرمت PNG و GIF در طراحی وب به کار گرفته می‌شود.

Feature:

به معنای خصیصه و در وب شاخص بودن را مشخص می‌کند. بعنوان مثال Feature content یا Feature Posts یا Feature slider که این قسمت را متمایز با بقیه قسمت‌ها می‌کند.